בריחת שתן במאמץ בזמן-קורונה

חלק מסדר היום שלנו בימים אלה כולל הליכה בשדות. כמה חיוני הטבע והשמיים הפתוחים בימים אלה. כמה התמזל מזלנו שאנחנו גרים במושב. הבת שלי מלאת מרץ, כיאה לילדה בת 7, ובהיעדר מפגשים עם חברים מבקשת מאתנו למלא גם את התפקיד הזה. אז שיחקנו תופסת. לא משהו שקורה לעיתים קרובות במיוחד. ואתן יודעות מה גיליתי? שגם אני, כמו חלק ניכר מהנשים שילדו בחייהן, חווה בריחת שתן במאמץ. זה קורה באירועים נדירים, במצבים לא שגרתיים ובעצימות גבוהה. כלומר – בצעד האחרון של הריצה, ברגע שבו אני מושיטה את היד לתפוס אותה. לרוב זו רק טיפה אחת סוררת.

זר פרחי בר שנקטף בשדה
אחרי התופסת – הבאנו הביתה קצת מהאביב

אז אני כותבת לכן על בריחת שתן במאמץ. אמנם כרגע אי אפשר להיפגש כדי להתחיל טיפול, אבל בואו נראה מה בכל זאת אפשר לעשות (אפשר לקרוא כאן את המידע המפורט או לצפות בוידאו כאן למטה או גם וגם). 

מה זה בריחת שתן במאמץ?

בריחת שתן במאמץ, כשמה כן היא, היא מצב שבו אנחנו מאבדות שתן בזמן מאמץ. מאמץ יכול להיות התעטשות או שיעול או צחוק או קפיצה (כמה מאתנו מוציאות בימים אלה אנרגיה ביחד עם הילדים על הטרמפולינה?) או לתפוס ילדה שבורחת… לפעמים מדובר על בריחה של טיפה או שתיים ולפעמים יותר, או הרבה יותר. 

מקובל לחשוב שבריחת שתן היא מצב נתון ו׳תקין׳ עבור אישה שהרתה וילדה בחייה ואכן השכיחות עולה עם ההריונות ועם הגיל. אבל בריחת שתן היא מצב שבהחלט ניתן לטפל בו. בחלק מהמקרים נצליח להיפטר לחלוטין מהמטרד הזה ובחלק מהמקרים נצליח להפחית את התדירות ו/או את הכמות ובכך לשפר את איכות החיים. במצבים מסויימים יתכן גם צורך בניתוח. באופן אישי אני מאמינה שתמיד שווה לנסות טיפול שמרני (כלומר פיזיותרפיה) לפני החלטה על ניתוח – לפעמים אפשר להפיק הטבה כזו שתייתר את הצורך בניתוח ולפעמים הניתוח עדיין יהיה נחוץ אך ההתאוששות ממנו והסיכוי למניעת החמרה בעתיד יהיו טובים יותר כאשר קיימים ידע ויכולת לגבי פעילות יעילה של שרירי רצפת האגן. 

יש עוד סוגים של בריחת שתן?

כן, עליהם ארחיב בהזדמנות אחרת. בקצרה:
יש בריחת שתן מתוך דחיפות – אני מרגישה שאני צריכה פיפי והוא מתחיל לזלוג כשאני פותחת את כפתור המכנסיים או כבר בדרך לשירותים. 
יש בריחת שתן מעורבת – מופיעה גם במאמץ וגם מתוך דחיפות. 
יש בריחת שתן שמאפיינת מצבים ספציפיים, למשל בריחת שתן בזמן קיום יחסי מין. 

אז מה בעצם קורה בגוף כשיש בריחת שתן במאמץ?

כאשר אנחנו מבצעות מאמץ – עולה הלחץ בתוך חלל הבטן. זו תגובה תקינה ובריאה של הגוף והיא מתרחשת במידה מסויימת בכל מצב שבו הגוף בתנועה, כמו למשל בקימה מישיבה או בהושטת יד להוציא כוס מהמגירה. יש מצבים שבהם הלחץ התוך בטני עולה במידה רבה – בהתעטשות, שיעול, קינוח אף, צחוק, קפיצה, תנועה פתאומית או חדה ועוד.   

כתוצאה מהעלייה בלחץ בתוך חלל הבטן שלפוחית השתן, שהיא קצת כמו בלון, מקבלת דחיפה כלפי מטה – קווץ׳. בהנחה שהסוגר של צינור השתן מתפקד ביעילות – הוא מתכווץ כנגד הכח הזה והכל בסדר. אבל, אם הסוגר לא מתנהל ביעילות – לא מייצר מספיק כח או לא נסגר ברגע הנכון – אנחנו עלולות לחוות בריחת שתן. 

מה עושים עם זה?

בעולם אידיאלי – ניגשות לפיזיותרפיסטית לשיקום רצפת האגן, מתארות את הבעיה, נבדקות ומקבלות משוב והדרכה. 
בעולם שבו אנחנו חיים כרגע – הנה טיפ שאפשר ליישם החל מעכשיו.

גיוס במאמץ

בעצם המטרה שלנו היא לייעל את היכולת של הסוגר שעוטף את צינור השתן. 

זה קשה להתאמן על מאמצים אינטנסיביים כמו שיעול או התעטשות, אבל אנחנו בהחלט יכולות לנצל את המאמצים היומיומיים שלנו למטרה הזו. מאמצים יומיומיים משתנים מאישה לאישה. הנה כמה רעיונות: להרים ילד, להרים סל כביסה, להזיז רהיט (עד עכשיו עוד לא אמרתי אף מילה על פסח :)), להוציא תבנית מהמקרר, להרים שקית קניות, ועוד. זה לא חייב להיות מאמץ מאתגר במיוחד. את יודעת הכי טוב איזה מאמצים חוזרים ביומיום שלך. 

כשאת מבצעת את המאמץ את סוגרת את הפתחים – גם את פתח הנרתיק וגם את פי הטבעת, פעולה שמרגישה כמו התאפקות לפיפי. 
למשל: 
סוגרת את הפתחים, מרימה את סל הכביסה, משחררת. 
סוגרת את הפתחים, דוחפת את הספה, משחררת. 

כשאנחנו מתרגלות גיוס במאמץ הגוף שלנו לומד את הקשר בין מאמץ לבין גיוס של רצפת האגן (בפועל זו לא רק רצפת האגן עובדת אבל לצורך הפשטות). בעצם התהליך הזה התרחש בעבר באופן טבעי וללא הפרעות, אבל בעקבות שינויים שהגוף עבר במהלך החיים – הריון, לידה, הריונות נוספים, גיל המעבר ועוד – עכשיו עולה הצורך לדייק ולשכלל אותו. 

עכשיו – זה לא פותר אותנו מלגייס את רצפת האגן גם בזמן אפצ׳י או שיעול או קפיצה! כשאת מרגישה שהנה זה מגיע – סגרי את הפתחים. השאיפה היא שבעקבות התרגול היומיומי, כשיבוא המאמץ המשמעותי הגוף שלנו יזכור טוב יותר את הקשר בין גיוס רצפת האגן לבין המאמץ וישתמש ביכולת הזו יותר ביעילות.  

אם את חווה בריחת שתן במאמץ (או כל תלונה אחרת שקשורה לרצפת האגן), אם יש לך ספק מה זה אומר לגייס את רצפת האגן, אם עולה שאלה אחרת בנושא – אל תהססי לשאול. גם בימים אלה אני זמינה לשיחה טלפונית או לשיחת וידאו בזום . 

שיבואו ימים שקטים ובריאים לכולנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נטע שוחט - שיקום רצפת האגן ושיקום אורתופדי

נעים להכיר, אני נטע שוחט.
פיזיותרפיסטית, מטפלת בנשים בתחום שיקום רצפת האגן ובתחום האורתופדי. אני מלווה נשים בתהליך ליווי רגשי כחלק בלתי נפרד מהטיפול הפיזיותרפי, וכך מתהווה ׳פיזיותרפיה נשית קשובה׳.

אם את רוצה לשאול משהו,
לדעת יותר או להיפגש
את מוזמנת להתקשר או לכתוב לי

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:
שפת ה-BOT

שפת ה-BOT

כשסיימתי לימודי ביאוטי לפני (כמעט בדיוק) שלוש שנים דיברתי על ׳כלי׳ שנוסף אל ארגז הכלים שלי, על ׳טכניקה׳ שאפשר לשלוף על פי הצורך שעולה בטיפול. ...
המשיכי לקרוא »
גם וגם וממשיכה

היום הראשון בעבודה. רגשות מעורבים.

פגשתי היום שש נשים שהגיעו לקליניקה. שתיים מהן פגשתי בפעם הראשונה. אחת פגשתי כבר, אבל ממש מזמן. אם הן לא חברות פייסבוק שלי – כנראה ...
המשיכי לקרוא »
חודש המודעות ללידות שקטות

חודש המודעות ללידות שקטות

כשאני פוגשת אישה למפגש ראשון אני שואלת המון שאלות. אני מתחילה ב-׳מה מביא אותך אלי?׳ וממשיכה בשאלות על המערכות הגופניות ועל חוויות החיים הקשורות לתפקוד ...
המשיכי לקרוא »

רוצה להמשיך לשמוע ממני?
הצטרפי לרשימת התפוצה